Zmiana do statutu 2

Zmiana do statutu - Nauczanie zdalne

ZMIANA 2/2019-2020 DO STATUTU SZKOŁY

 

Dodaje się   DZIAŁ XV   NAUCZANIE ZDALNE

Organizacja kształcenia zdalnego w dniach od 25.03.2020 r  - do odwołania Rozporządzenia MEN z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz. U. z 2020 r. poz. 493) 

Rozdział  1 -  Zadania dyrektora

§ 111

  1. Dyrektor jednostki systemu oświaty odpowiada za organizację realizacji zadań
    z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w ramach tej organizacji zadań:

1)   przekazuje uczniom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;

2)   koordynuje współpracę nauczycieli z uczniami lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci i uczniów, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;

3)   ustala, we współpracy z nauczycielami, tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów) oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych, uwzględniając w szczególności:

a)      równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,

b)      zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,

c)      możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia,

d)     łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych
i bez ich użycia,

e)      ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;

4)      ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce,
a także uzyskanych przez niego ocenach;

5)      ustala warunki i sposób przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, egzaminu poprawkowego, egzaminu semestralnego i sprawdzianu wiadomości i umiejętności oraz warunki i sposób ustalania rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w przypadku wniesienia zastrzeżenia do trybu ustalenia tej oceny, o których mowa w rozdziale 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2019 r. poz. 1481, 1818 i 2197), a także warunki i sposób zaliczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych;

6)      ustala sposób dokumentowania realizacji zadań jednostki systemu oświaty;

7)      wskazuje, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać;

8)      zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji
z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji;

9)      ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji odpowiednio szkolnego zestawu programów nauczania.

 

Rozdział  2 -  Zadania nauczyciela

§ 112

  1. Zadania nauczycieli związane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

1)      odbiera od dyrektora jednostki  informację o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania;

2)      współpracuje z dyrektorem jednostki, innymi nauczycielami, uczniami,  rodzicami w zapewnieniu uczniom potrzeb edukacyjnych i ich możliwości psychofizycznych, w tym dzieci i uczniów objętych kształceniem specjalnym, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze;

3)      współpracuje z innymi nauczycielami przy ustalaniu przez dyrektora jednostki, tygodniowego zakresu treści nauczania do zrealizowania w poszczególnych oddziałach klas (semestrów) oraz na zajęciach realizowanych w formach pozaszkolnych, uwzględniając w szczególności:

a)    równomierne obciążenie uczniów w poszczególnych dniach tygodnia,

b)   zróżnicowanie zajęć w każdym dniu, 

c)    możliwości psychofizyczne uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, 

d)   łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych
i bez ich użycia, 

e)    ograniczenia wynikające ze specyfiki zajęć;

4)      współpracuje z dyrektorem jednostki i z innymi nauczycielami, przy ustalaniu przez dyrektora tej jednostki sposobu monitorowania postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowania uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach;

5)      wskazuje dyrektorowi jednostki, we współpracy z innymi nauczycielami, źródła
i materiały niezbędne do realizacji zajęć, w tym materiały w postaci elektronicznej, z których uczniowie lub rodzice mogą korzystać;

6)      zapewnia każdemu uczniowi lub rodzicom możliwość konsultacji w formie
i terminach ustalonych z dyrektorem jednostki;

7)      ustala z dyrektorem jednostki i innymi nauczycielami potrzebę modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania.

 

Rozdział  3  - Postanowienia

§ 113

 

  1. Tygodniowy zakres treści nauczania do zrealizowania  w poszczególnych oddziałach klasowych jest przekazywany uczniom  i rodzicom zgodnie z planem zajęć obowiązującym przed wejściem w życie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły.
  2. Monitorowanie postępów uczniów, weryfikacja ich wiedzy i umiejętności, informowanie uczniów i rodziców o sposobie weryfikacji wiedzy i umiejętności  oraz o postępach w nauce i uzyskanych ocenach  odbywa się przy pomocy dostępnych uczniom, rodzicom i nauczycielom narzędzi.
  3. Warunki i sposób zaliczania zajęć realizowanych w formach pozaszkolnych ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z nauczycielami poszczególnych przedmiotów.
  4. W sytuacji, gdy nauczyciel nie dysponuje sprzętem do nauki zdalnej Dyrektor umożliwia mu korzystanie ze sprzętu szkolnego na terenie szkoły.
  5.  Ze względu na ograniczoną dostępność w domu do komputerów i Internetu, związaną z sytuacją rodzinną (wielodzietność) oraz możliwościami technicznymi sprzętu dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem prowadzącym, określa inny sposób ich realizowania. O wybranym sposobie informuje Organ Nadzoru Pedagogicznego.
  6. Zajęcia z wykorzystaniem metod i  technik kształcenia na odległość realizowane będą:     1) z wykorzystaniem:

a)      materiałów i funkcjonalności zintegrowanej platformy edukacyjnej udostępnionej przez MEN pod adresem: www.e-podreczniki.pl,

b)      materiałów dostępnych na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Okręgowych Komisji Egzaminacyjnych,

c)       materiałów prezentowanych w programach publicznej telewizji i radiofonii,

d)     oraz innych materiałów wskazanych przez nauczyciela,

2)      poprzez podejmowanie przez ucznia aktywności określonych przez nauczyciela potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem i dającym podstawę do oceny pracy ucznia,

3)       przez informowanie rodziców o dostępnych materiałach i możliwych formach ich realizacji przez ich dziecko lub ucznia w domu – w przypadku dzieci objętych edukacją wczesnoszkolną oraz uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym.

  1. Komunikacja nauczyciel- uczeń lub nauczyciel - rodzic odbywać się może drogą:

1)      telefoniczną,

2)      internetową - dziennik elektroniczny Librus, na zamkniętej grupie Faceeboka założonej na potrzeby edukacji zdalnej lub drogą e-mail,

3)      informacji, linków i innych propozycji nauczycieli dotyczących realizacji podstawy programowej.

8. Bezpieczeństwo uczniów i ich możliwości psychofizyczne są  priorytetem.

  1. Nauczyciele realizują podstawę programową wg planów nauczania, z możliwością ich modyfikacji niezbędną do przyjętych metod i form pracy nauki na odległość.
  2. Podczas planowania zajęć zobowiązuje się nauczycieli do realizowania treści wyłącznie z podstawy programowej.
  3. Nauczyciele planując jednostkę lekcyjną uwzględniają przepisy BHP.

 

Rozdział  4   Ocenianie uczniów klas IV -VIII

§ 114

 

  1. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym mają charakter przejściowy.
    1. Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania w nauczaniu zdalnym/na odległość wprowadza się
       w celu umożliwienia realizacji podstawy programowej oraz monitorowania postępów edukacyjnych uczniów w okresie, w którym tradycyjna forma realizacji zajęć jest niemożliwa do kontynuowania.
    2.  Ocenie podlega wiedza i umiejętności ujęte w  ustalonym  tygodniowym zakresie treści nauczania i przesłane uczniom/ rodzicom z każdego przedmiotu/ edukacji.

1) Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia będzie polegało na monitorowaniu jego wytworów pracy poprzez: (do wyboru w zależności od możliwości technicznych ucznia i nauczyciela):

               a) zdjęcia z wykonanych zadań,

              b) zwrotne karty pracy, zadania przesłane w pliku przez dziennik

                  elektroniczny   Librus,

             c) rozmowy telefoniczne,

             d) komunikację za pomocą komunikatorów .

  1. Klasyfikowanie i promowanie uczniów odbywa się na zasadach opisanych w Statucie  szkoły.
  2. O zagrożeniach oceną niedostateczną nauczyciele informują rodziców/prawnych opiekunów w terminie wynikającym z harmonogramu pracy szkoły zgodnie ze Statutem szkoły poprzez dziennik elektroniczny Librus.
  3. Rodzice są informowani o wynikach i postępach ucznia poprzez dziennik elektroniczny Librus lub telefonicznie w ustalonym terminie. Nauczyciel na bieżąco wpisuje stopnie do dziennika elektronicznego Librus. Rodzic jest zobowiązany do systematycznego monitorowania osiągnięć ucznia.
  4. Prace wykonywane przez uczniów dostosowane są do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
  5. Warunki i sposób oceniania uczniów:

1)        Skala ocen jest zgodna z dotychczasowym ocenianiem ujętym w Statucie  szkoły.

2)        Ocenie podlegają formy sprawdzania wiedzy i umiejętności: odpowiedź ustna (jeżeli jest to możliwe),  wypowiedź pisemna, karty pracy, quizy, itp.

3)        Uczeń może otrzymać ocenę z: odpowiedzi pisemnej, zadania w innej formie, prac będących przekładem intersemiotycznym, quizów, testów online.

4)         Oceniane jest również zaangażowanie i systematyczna praca ucznia. 

9. Uczeń zobowiązany jest:

1)        Systematycznie realizować lekcje, sumiennie przygotowywać się do zajęć tj. odrabiać zadania pisemnie, przygotowywać zalecone materiały.

2)        Bezpiecznie korzystać  z narzędzi zgodnie z ich przeznaczeniem oraz bezwzględnego przestrzegania zasad BHP.

3)        Przeczytać zalecone materiały, teksty literackie i źródłowe.

4)        Korzystać z podręcznika, materiałów i tekstów źródłowych w czasie pracy oraz zeszytu przedmiotowego.

5)        Zeszyt przedmiotowy powinien być prowadzony systematycznie i estetycznie. Pod każdym tematem powinna znaleźć się notatka udostępniona przez nauczyciela lub w razie wskazań samodzielnie sporządzona przez ucznia.

6)         Uczeń ma obowiązek brać udział we wszystkich formach sprawdzania wiedzy zaleconych przez nauczyciela.

10. Uczeń ma prawo do poprawy każdej oceny.

11. Prace pisemne ocenia się według ustalonych wcześniej kryteriów z którymi uczeń  zostaje zapoznany wcześniej. 

12. Pisemne prace domowe (wypracowania) nie są zadawane z lekcji na lekcję. Uczeń jest zobowiązany przesłać pisemną pracę domową w ustalonym terminie. Jeżeli tego nie zrobi, nauczyciel wyznacza kolejny termin. Nieoddanie w nim pracy skutkuje oceną niedostateczną.

13. Pracą domową jest również przeczytanie tekstu literackiego, wiadomości
z podręcznika czy lektury.

14. Prace uczniów są przekazywane w wersji elektronicznej lub w innej ustalonej formie
a uczeń ma obowiązek zapoznać się z zaleceniami dotyczącymi samokształcenia.

15. Udostępnione materiały pozostają do wyłącznego wglądu dla nauczyciela, ucznia, rodzica.

16. Z treścią kryteriów oceniania mają obowiązek zapoznać się i przestrzegać uczeń
 i rodzic.

 

Rozdział  5   Ocenianie uczniów klas I-III

 

§ 115

 

Sposoby monitorowania postępów uczniów, weryfikacji ich wiedzy i umiejętności

  1. Ocenianie bieżące z zajęć edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji zwrotnej o jego osiągnięciach edukacyjnych. Informacje te mają pomóc uczniowi w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć. Oceny bieżące z zajęć edukacyjnych oprócz oceny kształtującej wyrażonej w postaci informacji zwrotnej mogą być wyrażone w punktach. Punktowy system oceniania w skali od 1-6 pkt. również pozwala na uwypuklenie najmocniejszych stron każdego ucznia, ale  jednocześnie wskazuje materiał do wyćwiczenia i utrwalenia.  Pokazuje również systematyczność pracy ucznia i rozwój jego postępów.
  2.  Informowanie rodziców o postępach  oraz uzyskanych przez ucznia ocenach odbywa się poprzez wpis w dzienniku elektronicznym Librus  w postaci punktów  lub informacji zwrotnej z jednoczesnym  zaznaczeniem liter zn oznaczających zdalne nauczanie.
  3. Ocenianie prac uczniów na bieżąco zleconych w czasie zdalnego nauczania odbywa się poprzez odsłuchiwanie nagrań video, przeglądanie przekazywanych zdjęć, skanów wykonanych prac.

 

Rozdział  6  Zasady przeprowadzania egzaminu klasyfikacyjnego, poprawkowego
 i sprawdzania wiadomości i umiejętności w trybie odwoławczym

 

§ 116

 

 

  1. Uczeń może być niesklasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.  Przez nieobecność rozumie się brak udziału w zajęciach dydaktycznych prowadzonych zdalnie (brak logowania w Librusie).
  2. Brak klasyfikacji oznacza, że nauczyciel nie mógł ocenić osiągnięć edukacyjnych ucznia  z powodu określonej w ust. 1 absencji.
  3. Uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny zgodnie z zasadami zawartymi w Statucie szkoły.
  4. Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, umożliwiającej porozumiewanie się poprzez ustalony komunikator, nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
  5. Termin egzaminu klasyfikacyjnego uzgadnia się drogą elektroniczną (dziennik Librus) z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
  6. Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej oraz ustnej, z wyjątkiem egzaminu
    z plastyki, muzyki, informatyki, techniki oraz wychowania  fizycznego, z których egzamin powinien mieć przede wszystkim formę zadań praktycznych i jest przeprowadzany z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, umożliwiającej porozumiewanie się poprzez ustalony komunikator zgodnie
    z zasadami zawartymi w Statucie szkoły.
  7. Odwołanie od rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która została ustalona niezgodnie z przepisami prawa oświatowego przebiegać będzie zgodnie
    z zasadami zawartymi w Statucie szkoły. Sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia zostanie przeprowadzany z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, umożliwiającej porozumiewanie się poprzez ustalony komunikator.

 

 

 

 

 

Rejestr zmian

Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 28 kwietnia 2020 10:08
Dokument wprowadzony do BIP przez: Leszek Zmyślony
Ilość wyświetleń: 167
28 kwietnia 2020 10:08 (Leszek Zmyślony) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)